Hoe verkoop je mensen in een winkel meer? Ik schets twee situaties, jij mag kiezen: Situatie A, je geeft de klant een zo kort mogelijke route naar de afdeling waar zijn gewenste product ligt. OF Situatie B, je laat de klant door je winkel meters maken om via een omweg bij de gewenste locatie te komen…. Het antwoord weten? Lees verder!
Zoals de stelling natuurlijk al doet vermoeden gaat het hier om de route die de Zweedse meubelgigant je laat maken door hun winkels. Ze laten je niet snel naar de keukenafdeling lopen, maar eerst langs de banken, kasten, tafels en burea’s. Daar is niks nieuws aan. Dat wisten we al jaren dat je bij de IKEA niet snel even naar binnen loopt, je bent gauw 30min verder voordat je weer buiten staat.
Maar die strategie hanteren niet veel winkels! De Bijenkorf in Enschede doet er nu ook aan mee. Het is daarmee niet een routing zoals bij de IKEA geworden, maar subtieler! Het geheim schuilt in de roltrap.
Vandaag liep ik tot mijn verbazing de roltrap op die me weer netjes beneden bracht. HUH! Ja, de trap die me eerder omhoog bracht, die rolde nu netjes naar beneden. De ophoog en omlaag roltrap waren omgewisseld! Dat was wennen, maar niet direct een reden om over te bloggen. Wat me echter wel opviel, was dat de tweede roltrap niet was omgedraaid. Uitkomst: de 1e verdieping kon niet langer worden genegeerd. Ik loop immers meestal rechtstreeks naar de 2e verdieping. Nu moest ik verplicht een rondje maken over de 1e verdieping om daarna door te kunnen naar de 2e verdieping. En op de terugweg idem dito!
De meeste klanten zullen het maar raar, irritant of dom vinden. Het is inderdaad even wennen, maar ik denk dat het de bijenkorf meer omzet op de 1e verdieping oplevert. Stiekum hoop ik op een bevestiging van deze strategie vanuit de Bijenkorf. Echter denk ik dat we nooit zullen weten of er een slimme marketingman deze verkooptruc heeft bedacht…
Nu rijst bij mij de vraag of alle Bijenkorf winkels deze truc nu toepassen? En welke winkels volgen?
(foto door nikkimastenbroek)
Zo daar heb ik nog nooit over nagedacht, ik vraag me nu ook af of dit bewust is gedaan. Ik ga er zeker op letten als ik weer in de Bijenkorf ben, het is 1 van mijn favoriete winkels maar het is me nog nooit opgevallen. Misschien is dit ook zo in de V&D of H&M?
Bij het in gebruik nemen van een goede Routing wordt elke stap die de bezoeker in de winkel zet in kaart gebracht.
Elke stap die u neemt is van te voren doordacht en de winkel erop ingericht.
Althans…in een goed ingerichte winkel.
De Routing is de basis van een goede inrichting.