Als je de koffiekenners mag geloven is het de lekkerste koffie van het moment: De Nespresso. Het mag wat kosten, maar dan geniet je thuis wel van een voortreffelijk kopje koffie. In hun reclame maakt Nespresso echter een grote fout!
Er zit voor de meeste consumenten een groot nadeel aan Nespresso. Als je het apparaat eenmaal hebt moet je veel moeite doen om aan nieuwe capsules te komen. Je kan die namelijk niet in de supermarkt kopen, maar via de speciale webshop van Nespresso dien je ze in grote aantallen te bestellen. Uiteraard zijn er ook ‘zorgvuldig geselecteerde’ winkels waar de capsules verkrijgbaar zijn.
Uiteraard wordt dit allemaal bewust gedaan om de exclusiviteit van de koffie nog verder te vergroten. Echter is het voor veel mensen een reden om de Nespresso niet aan te schaffen.
Nu de switch naar de Nespresso reclames: Daar kijken we naar een charmante man, George Clooney, die niks anders wil dan Nespresso (‘What else’). Maar er gebeurt altijd iets grappigs met George! Hij komt een man in een wit gewaad tegen aan wij hij zijn capsules kwijt raakt.
Ik denk dat het reclamebureau wat de campagne maakte hiermee de gewildheid en de klasse van de koffie wilde profileren. De gedachte dat ze in de hemel Nespresso drinken, en dat ze die capsules graag willen bemachtigen. Het spotje profileert de koffie uitermate goed als gewild en van de bovenste plank. Maar er ontstaat een bijeffect!
Het onbedoelde bijeffect
George koopt in iedere spotje capsules, maar het lukt hem telkens niet om ervan te genieten. Dat illustreert dan het schijnbaar erg lastig is om aan de capsules te komen. Het gevoel wat het spotje aan de kijker meegeeft is vooral: “Het is moeilijk om aan Nespresso capsules te komen”.
#fail
Als je het de verkopers vraagt zullen ze het bevestigen: de hoofd reden om géén Nespresso apparaat te kopen is, de grote moeite om nieuwe capsules te kopen. Zonde dat de reclame van Nespresso dit punt dan alleen maar benadrukt in zijn reclame. Normaal gebruikt een adverteerder reclame om zijn positieve punten uit te lichten, om zo de negatieve eigenschappen naar de achtergrond te drukken.
Hoewel bestellen via internet voor mij de normaalste zaak van de wereld is, doe ik dat niet graag voor alle dagelijkse boodschappen, afzonderlijk bij verschillende shops. Volgens mij is de supermarkt juist zo populair geworden omdat bakker, slager, groenteboer en kruidenier onder één dak zitten.
Ik ben benieuwd wat Nespresso gaat doen. Het is immers niet slim om het grootste aankoop-bezwaar in je reclames in de spotlicht te zetten. Ach, misschien komen de capsules binnenkort wel gewoon op meer verkooppunten, dat zou in mijn visie het beste werken voor de verkoop!
Schaarste maakt toch ook juist gewild? als een product exclusief gedistribueerd wordt dan wekt dat toch juist de indruk dat het iets heel bijzonders moet zijn? het feit dat Clooney heel wat trotseert voor zo’n kuipje is wekt volgens mij juist de indruk dat de koffie wel ultiem lekker moet zijn wil je dat er allemaal voor over hebben…
Even goed lezen Manon. Ik geef al aan dat exclusiviteit het hoofddoel is, maar er ontstaat een bijeffect! Mijn blog draait om dit bijeffect.