Veel mensen vragen mij hoe ze hun website succesvoller kunnen maken. Daarbij merk ik dat er nog veel verwarring ontstaat over het meten van de succesfactor van een website. Voor bedrijven heb ik een formule ontwikkeld die duidelijk aangeeft hoe je het succes kunt meten, en hoe je dit succes kan beïnvloeden. Bij een effectieve website of webshop draait het om één zeer eenvoudige formule. Je hoeft geen Einstein te zijn om deze formule toe te kunnen passen op je website.
De formule luidt: B x C = €
In deze formule staat de B voor Bezoekersaantal, de C staat voor de Conversie en de €, die staat voor de succesfactor: de opbrengsten die je website of webshop genereren.
Bezoekersaantal
Een winkel zonder klanten verkoopt niks en evenmin is een website zonder bezoekers interessant. Dat spreekt voor zich. Door het aantal bezoekers te verhogen, zal je website succesvoller worden. Veel website eigenaren zijn zich daarvan inmiddels bewust. Hoog staan in google, adverteren en gebruik van inzet van sociale media zijn methodes om je website meer bezoekers te bezorgen. Maar daar houdt internetmarketing niet op. Er is een tweede factor die grote invloed heeft!
Extra tip: Heb je een internationaal bedrijf en wil je op een eenvoudige manier extra verkeer genereren? Vertaal je website! Eenvoudig je website vindbaar maken binnen Google in verschillende talen.
Conversie
De term conversie is niks anders dan het succespercentage van je website. Dat percentage is afhankelijk van wat je definieert als ‘succes’. Bij een webshop zal dit en verkoop zijn en bij een adviesbureau zal het een ingevuld contactformulier zijn. Als 5 op de 100 bezoekers van het adviesbureau bijvoorbeeld het contactformulier invult, dan heb je een conversie van 5%.
Klinkt logisch, maar hoe verhoog je die conversie dan? Immers een hogere conversie zorgt voor meer opbrengsten! De conversie wordt bepaald door hoe je website in elkaar zit. Een goede, volledige, overzichtelijke website zal voor een hoge conversie zorgen. Daarom is het van belang dat je website optimaal in elkaar zit!
Overtuigen op internet
Naast een goede site, kan je ook overtuigingstechnieken inzetten in je website. Subtiele slimme aanpassingen aan je website kunnen voor enorme groei van je conversie zorgen.
Weten hoe je de conversie van jouw website kan verhogen? Volg dan een workshop bij ConsumPsy of laat een website analyse maken!