1 April Marketing

Altijd lachen: 1 April! Want dat is de dag om een grap uit te halen. En dat snappen bedrijven de afgelopen jaren ook. En terecht. Door een toffe grap uit te halen rond 1 april kan je een hoop free-publicity krijgen.

Sinds de opkomst van social media kan je 1-april-grap viral gaan en binnen een paar uur honderd duizenden mensen bereiken. Dus creativiteit loont op 1 april. Een paar tips op een rij:

  • Zorg ervoor dat jouw boodschap opmerkelijk is. Des te creatiever, des te beter
  • Kies iets wat absurd is, dus waarvan duidelijk is dat het een 1-april-grap is
  • Werk je grap zo serieus mogelijk uit. Hoe echter je het kunt laten lijken, des te leuker vinden mensen je grap
  • Verwerk de positieve merkwaarden van je bedrijf in je grap

 

RTL4

Een verslaggever van het RTL-programma EditieNL stelde me een heleboel vragen over 1 april. Daarvan is een leuk item uitgezonden. De video ervan vind je hieronder. Omdat niet alles wat ik vertelde in het item paste heb ik hieronder nog wat leuke weetjes voor je geplaatst.

 

Sad smiley

Je wilt dat mensen over je grap gaan praten bij de borrel of de koffie en natuurlijk op social media. Daarom moet je er wel voor zorgen dan je grap noemenswaardig en leuk is. Zeker wanneer jij bekend maakt dat het een grap is, dan moet iedereen erom kunnen lachen. Je wilt een glimlach op het gezicht van je klanten en geen sad smiley.

Je 1-april-grap is een mooie manier om je bedrijfswaarden naar voren te brengen. De Hema kwam daarom dit jaar met een rookworst-vlaai. De combinatie van twee sterke waardes van de Hema: de rookworst en de gebaksafdeling. Een slimme keuze van de Hema. En eerlijk gezegd had de Hema een social media HIT kunnen hebben als ze deze vlaai ook daadwerkelijk in de winkel zouden hebben gelegd. Dan had Instagram vol gestaan met foto’s van mensen die zeiden “we hebben hem echt”. Hoewel het smaakoordeel wel eens wisselend zou kunnen zijn, levert het zo een heleboel exposure op.

Nieuw product

Een 1-april-grap kan zelfs leiden tot een compleet nieuw product. Ik kan me bijvoorbeeld best voorstellen dat de rookworstvlaai van de Hema een hit zou worden, puur als quiche. En door het op 1 april te lanceren is het ook geen flater als mensen het smakeloos vinden.

Google was in 2014 grapjas die in Google Maps een spel lanceerde met de naam “Pokémon Master”. En die 1-april-grap was de aanleiding tot de enorme game-hype van 2016: Pokémon Go. Zo leidde een 1-april-grap tot één van ’s werelds populairste apps.

Je hebt dus alle reden om alvast in je agenda te noteren dan jij de komende 1 april een super leuke grap gaat lanceren. Want je ziet maar hoeveel kansen zo’n grap je opleveren. Daarnaast is het ook gewoon heel erg leuk om aan te werken.


Tags:




Reageer hier

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik hoor het graag als je vragen of opmerkingen hebt. Plaats ze hieronder. Je e-mailadres blijft privé en wordt niet op de site getoond.