1 April Marketing

Altijd lachen: 1 April! Want dat is de dag om een grap uit te halen. En dat snappen bedrijven de afgelopen jaren ook. En terecht. Door een toffe grap uit te halen rond 1 april kan je een hoop free-publicity krijgen.

Sinds de opkomst van social media kan je 1-april-grap viral gaan en binnen een paar uur honderd duizenden mensen bereiken. Dus creativiteit loont op 1 april. Een paar tips op een rij:

(meer…)

Lees meer

Klantenbinding is big business!

Ieder zichzelf respecterende winkel heeft er aan gedacht, een loyaliteitsprogramma voor zijn klanten. En of het nu gaat om zegeltjes sparen, voetbalplaatjes sparen, een voordeelkaart of zelf een betaalde kortingskaart. Het draait allemaal om één ding: De klant terug laten komen naar de winkel. Die business is veel geld waard. Een Nederlands bedrijf wat loyaliteitsprogramma’s opzet is voor een groot deel opgekocht voor maar liefst 260 miljoen euro. Maar wat is het geheim van spaaracties? Ik legde het uit aan de NOS op radio1 en op TV en licht het toe in dit blog. (meer…)

Lees meer

Ondernemers laten Pasen in de kou staan.

Ondernemers kunnen veel meer omzet halen uit het Paasfeest. Nu is het een feest waar vooral de supermarkten op inspelen. De eieren, chocolade en feeststollen liggen in de winkels naast het speciale luxe Paas-assortiment. Naast de traditionele brunch wordt nu ook het Paas-diner op de kaart gezet met ‘delicieuze’ producten. Dat doen o.a. Albert Heijn en Lidl heel slim. Maar de rest van de bedrijven blijft duidelijk achter!

(meer…)

Lees meer

De keerzijde van het krijgen

“Krijgen is altijd beter dan geven”, dat denken de meeste mensen in ieder geval! Maar krijgen heeft een keerzijde. Als je iets krijgt treed er namelijk een effect op wat we wederkerigheid noemen. Deze wederkerigheid kennen we al “bij iemand in het krijt staan” of “nog iets van iemand tegoed hebben”. Opzich niks mis mee, zeker niet als het een bekende is, een vriend, collega of familielid. Maar als het een bedrijf is, instantie nog erger ene crimineel is, kan het je duur komen te staan! (meer…)

Lees meer

Bijenkorf leert van IKEA

Hoe verkoop je mensen in een winkel meer? Ik schets twee situaties, jij mag kiezen: Situatie A, je geeft de klant een zo kort mogelijke route naar de afdeling waar zijn gewenste product ligt. OF Situatie B, je laat de klant door je winkel meters maken om via een omweg bij de gewenste locatie te komen…. Het antwoord weten? Lees verder! (meer…)

Lees meer

Goede doelen verliezen goede naam!

Ik ben niet vies van reclame. Het is nodig om mensen soms een beetje te irriteren, want anders komt je boodschap niet over. Maar je moet wel oppassen als bedrijf/merk dat je niet een slecht imago krijgt door irritante reclames of opdringerig gedrag. Dat geldt voor commerciële bedrijven maar ook voor non-profit organisaties zoals de goede doelen! (meer…)

Lees meer